Biblioteka



Szkolny Ośrodek Biblioteczno-Informacyjny



Godziny pracy biblioteki:


poniedziałek- piątek w godzinach od 8.00 do 14.00





Szkolny Ośrodek prowadzony jest przez nauczyciela – bibliotekarza

mgr Aurelię Gołębiowską



„Przyzwyczaić się do czytania książek, to zbudować sobie schron przed większością przykrości życia codziennego”  
(William S. Maugham)
 
Biblioteka jest ważnym centrum informacji w szkole. Staramy się, by była ona wyjątkowo przyjazna dla uczniów, rodziców, nauczycieli oraz wszystkich pracowników szkoły, a także studentów-absolwentów naszej szkoły. Cały księgozbiór liczy około 14.600 woluminów o różnorodnej tematyce, w tym wiele nowości. Zbiory zostały sklasyfikowane i uporządkowane według systemu UKD
( Uniwersalnej Klasyfikacji Dziesiętnej).

 

CZYM JEST BOOKCROSSING ????????

Bookcrossing to społeczna ogólnoświatowa forma popularyzowania czytelnictwa, biblioteka bez własnej siedziby, regałów i kart bibliotecznych!! Idea Bookcrossingu zrodziła się w 2001 roku w Stanach Zjednoczonych i swoim zasięgiem obiegła cały świat. W Polsce funkcjonuje od 2003 wzbudzając duże zainteresowanie i popularność.
W światowy ruch bookcrossingu zaangażowało się już ponad 770 tysięcy ludzi z ponad 130 krajów. Bookcrossing daje szansę tym, których nie stać na zakup wymarzonej pozycji literackiej, samotnikom i nieśmiałym ułatwia nawiązywanie licznych kontaktów, inicjuje rozmowy, dyskusje. Bookcrossing to forum uwalniaczy książek, na którym można wymieniać się informacjami o najczęstszych miejscach pozostawień, umówić na spotkanie czy przekazać adres nowej półki bookcrossingowej, skomentować dowolny temat. Bookcrossing to uczestnictwo w międzynarodowym ruchu czytelniczym, to również rodzaj elitarnej mody – dzięki której częściej rozmawiamy o książkach, polecając sobie nawzajem te najlepsze. To walka o książkę – skarbnicę wiedzy, mądrości i zdrowego rozsądku. Dzielenie się książką z innymi jest lepsze od jej posiadania . Jak to działa?? Czyli Regulamin.
  1. Każdy uczeń, nauczyciel lub rodzic może przekazać książkę do „uwolnienia”,
  2. Książka otrzymuje symbol ” B C „.
  3. Można wziąć jedną książkę i po przeczytaniu przekazać ją innemu czytelnikowi, wymienić na inną z półki „wolnych książek” w szkolnej bibliotece lub zostawić ją w innym miejscu do tego przygotowanym. W Kołobrzegu znajdziesz takie miejsce np. w Bibliotece Pedagogicznej.
  4. Książki uwalniane w naszej bibliotece muszą być w dobrym stanie i przynajmniej na poziomie szkoły średniej . Podręczników szkolnych nie przyjmujemy 😉
Więcej informacji na ten temat na stronie www.bookcrossing.pl
 

NASZE NOWE NABYTKI

(17kB)
  1. Tomek Tryzna – Panna Nikt
    Dzieci są okrutne, o tym dowiedziała się Marysia, wcześniej mieszkająca w spokojnej wiosce, nie znała obyczajów wielkiego miasta. Patrzyła na świat przerysowany przez swoją wyobraźnię. Bez pieniędzy na ładne sukienki i wrodzonej bezczelności trudno jej znaleźć przyjaciół. Natura przybliża ją do dwóch dziewczynek. Musi wybrać jedną! Niezrozumiałe koleje losu doprowadzają ją do wewnętrznego szaleństwa. Marysia brutalnie oszukana ucieka w świat marzeń, z którego już nigdy nie wraca…
  2. Paulina Grych– Schiza
    Wołają : wariatka, a Jenny jest po prostu artystką i widzi inaczej. Mówią: wariatka nie powinna mieć dzieci, dlatego Diana usuwa ciążę. Jest jeszcze Beata, która rozmawia z aniołami, Marek – weteran wojny w Iraku uciekający przed toksyczną miłością ciotki, jest też Henry, próbujący odnaleźć po latach swoją wielką miłość. Wszyscy żyją w Szczecinie, jedni – pacjenci oddziału dziennego psychiatryka, inni – pozornie zdrowi. A w tle polska rzeczywistość – wścibscy sąsiedzi, niechciane dzieci, agresja, przygodne romanse, śmierć. Jednym słowem – schiza.
  3. Krystal Sutherland – Chemia naszych serc
    Henry Page nigdy nie był zakochany. Jako beznadziejny romantyk, wyobraża sobie to słynne kołatanie serca, miłość w stylu „nie mogę jeść, nie mogę spać” i ma nadzieję na właśnie taki obrót wydarzeń – mimo że jeszcze żadna z tych rzeczy mu się nie przytrafiła. Zamiast tego był szczęśliwy skupiając się na swoich ocenach, dostaniu się do college’u i w końcu na zostaniu redaktorem szkolnej gazetki. Ale wtedy, do jego klasy weszła Grace Town i Henry już wiedział, że od tego momentu wszystko zacznie wyglądać inaczej.
  4. Louise O’ Neil – Sama się prosiła
    Pewnego dnia, po imprezie, Emma O’Donovan budzi się na progu swojego domu, a właściwie znajdują ją tam rodzice. Dziewczyna krwawi, jest brudna i zdezorientowana. Pamięta, że była z przyjaciółkami na imprezie, ale nie ma pojęcia, co się właściwie wydarzyło. Wie tylko tyle, że nikt nie odpowiada na jej esemesy. Do tej pory wszyscy chcieli być blisko niej, teraz w szkole odwracają się od niej i szepczą za jej plecami. Nic nie pamięta z imprezy, ale ktoś wstawił na Facebooka jej zdjęcia. Zdjęcia, których nigdy nie zapomni. …
  5. James Hamilton -Paterson – Dyskretny urok Fernet Branca
    Toskania, leniwe lato, cisza, spokój. Wyrafinowane potrawy, lekkie wino. Zapowiada się niczym niezmącona sielanka.. On – zblazowany i z dystansem (jak na Brytyjczyka przystało), ona – szalona dziewczyna ze Wschodu. Dwa światy, które nie miały prawa się spotkać. Jednak w wyniku drobnego oszustwa ze strony agenta nieruchomości znany z ciętego języka ghostwriter zostaje uwięziony w sąsiedztwie hałaśliwej kompozytorki. To, co z tego spotkania wynikło, brytyjski „The Guardian” określił jako „zabawny przepis na katastrofę”. Tajemnica tej receptury to ironiczny ton, przewrotny humor i… likier Fernet Branca w dowolnych ilościach. Toskania na opak – sąsiedzka komedia omyłek.
  6. Camilla Läckberg – Kamieniarz
    Kamieniarz jest trzecią powieścią kryminalnego cyklu CamilliLäckberg, którego akcja rozgrywa się we Fjällbace na zachodnim wybrzeżu Szwecji. Październikowy poranek we Fjällbace. Rybak Frans Bengtsson wypłynął łódką, aby opróżnić więcierze, które zastawił na homary. Przy ostatnim z nich coś się mocno zacina, Frans przeczuwa, że nie będzie to zwykły połów, nie myli się, w siatce więcierza tkwi ciało dziewczynki… PatrikHedström i jego koledzy z komisariatu policji w Tanumshede mają do rozwikłania kolejną skomplikowaną zagadkę. Podczas sekcji zwłok w płucach dziecka wykryto słodką wodę i ślady mydła. Ktoś utopił małą w wannie i wrzucił zwłoki do morza. Kto i dlaczego zamordował dziecko? Odpowiedzi należy szukać w odległej przeszłości…
  7. Camilla Läckberg – Niemiecki Bękart
    Piąta część bestsellerowej sagi kryminalnej. Dlaczego matka Eriki Falck trzymała stary nazistowski medal? To pytanie nie daje spokoju Erice, która w końcu postanawia odwiedzić emerytowanego nauczyciela historii, aby dowiedzieć się czegoś więcej o tym medalu. Jednak mężczyzna zachowuje się dziwnie, nie potrafi odpowiedzieć na jej pytania, a w dwa dni później zostaje zamordowany. Czy to możliwe, że wizyta Eriki uruchomiła ciąg zdarzeń, który doprowadził do jego śmierci? I kto posunąłby się do tego, by dawne sprawy nie wyszły na jaw?
  8. Sienkiewicz dzisiaj. Eseje o twórczości autora Trylogii
    W książce znajdują się opublikowane już wcześniej, lecz warte przypomnienia, eseje napisane na przestrzeni ostatnich lat, które stanowią interpretacje wybranych elementów twórczości Sienkiewicza. Obowiązkowa lektura dla wszystkich uczniów „Sienkiewicza”
: I wiele innych książek … Zapraszam do poczytania !! 😉
Opracowały: Aurelia Gołębiowska i Patrycja Olszewska
 
Główne zadania biblioteki:
  • Gromadzenie i opracowywanie zbiorów.
  • Udostępnianie ich czytelnikom.
  • Pełnienie roli ośrodka informacji naukowej.
  • Współdziałanie z innymi bibliotekami.
  • Wspieranie programu dydaktyczno-wychowawczego szkoły, współpraca z innymi nauczycielami.

W czytelni wydzielony jest księgozbiór podręczny, w ilości 370 woluminów, zawierający encyklopedie ogólne
i specjalne, słowniki, leksykony, albumy, atlasy oraz inne wydawnictwa informacyjne. Biblioteka oprócz książek gromadzi czasopisma, programy multimedialne ( na płytach CD i DVD), kasety video i kasety magnetofonowe.
Na stanie biblioteki znajduje się również pakiet filmów „Filmoteka szkolna”- zawierający wybitne i istotne dzieła polskiego kina – do wykorzystania na zajęciach, lektury szkolne na DVD i na mp3, cykl filmów „Dookoła świata”
i lekcji wychowawczych.
Biblioteka szkolna służy realizacji programu nauczania i wychowania, uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia oraz korzystania z innych bibliotek. W ramach współpracy z Biblioteką Pedagogiczną odbywają się lekcje biblioteczne dla maturzystów -„Warsztat informacyjny Biblioteki Pedagogicznej” .
Nauczyciel bibliotekarz, oprócz udostępniania zbiorów, prowadzi działalność informacyjną, udziela porad w doborze literatury, realizuje program przysposobienia czytelniczo – informacyjnego, współpracuje z wychowawcami klas oraz innymi nauczycielami. Uczniowie uzyskują pomoc w wyborze literatury do konkursów
i olimpiad oraz do bibliografii załącznikowej.
Wydatki biblioteki finansowane są z budżetu szkoły a także dotowane przez Radę Rodziców, dary osób prywatnych i instytucji (np. księgarnia).
Czytelnicy mogą korzystać z sieci Internet, z możliwością wydrukowania potrzebnych informacji. Na zajęcia dydaktyczne, poza kompletami słowników czy atlasów, biblioteka udostępnia telewizor, odtwarzacz DVD, radiomagnetofon oraz magnetowid. Obecnie trwa komputeryzacja biblioteki w oparciu o program komputerowy MOL Optivum, książki mają nadane kody, a każdy uczeń posługuje się przy wypożyczaniu Kartą Biblioteczną z kodem . W bibliotece panuje pozbawiona przymusu szkolnego atmosfera swobody
z zachowaniem reguł współżycia społecznego .
Przy Szkolnym Ośrodku Biblioteczno-Informacyjnym funkcjonuje Koło Biblioteczne.

WSZYSTKICH ZAINTERESOWANYCH ZAPRASZAMY DO BILIOTEKI !!